Hemma från Rom och en väska fattigare

I fredags kom jag och O. hem från en härlig semester i Rom. Detta var min första gång där och det var allt jag hade hoppats på. Rom gav mig en fantastisk känsla av genuinitet och är verkligen en av de charmigaste städer jag besökt. Man kan riktigt känna hur det måste ha varit att leva där för 1000 år sedan och se det livet framför sig. Det är verkligen helt enormt hur långt före deras civilisation var i jämförelse med oss. Självklart gick vi för att se de stora sevärdigheterna men man finner unik historia vart man än går i staden. De flesta husen är upp mot 1000 år gamla och kostverk finns utbredda över hela Rom. Maten var suverän på alla ställen utom ett, som var en riktig turistfälla och antagligen sämst i stan. Dryga Italienare i för små skjortor som inte ens kunde kocka lite spagetti och dessutom tog1 timme på sig att göra det. Det var inte så kul att gå hem hungrig den kvällen men nu kan man uppskatta även det. Så härligt är Rom! Jag skulle rekommendera vem som helst att åka dit SO GO!

 

Monumento a Vittorio Emanuele II Ett monument som Roms mycket blyga, första kung byggde i sin egen ära:
Ett litet monument som Italiens första kung byggde till sin egen ära.

Roms äldsta byggnad:


Spanska trappan:


St Peterskyrkan:
Världens största kyrka

I Colosseum:


När man sedan kommer hem till Sverige igen så är det första som händer att någon sosse snor ens väska ute på krogen. Jag var på Spy Bar efter en sjukt lyckad sommarfest som en tjejkompis höll i och blev bestulen på allt. Och då menar jag allt. Då mitt pass var borta sedan innan så kan jag inte ens legitimera mig. Vad är det för j*vla kleptomaner på stan egentligen?

Jag hade asmycket roliga kort tagna från Bellas fest (som för övrigt hade tema:peruk) men eftersom kameran låg i väskan som någon liten tattarunge snodde så kan jag inte lägga upp dem!

Kommentarer
Postat av: Jenny

Va mysigt! Rom e en härlig stad! Har en kompis som bor i Terni (30 min me tåg från rom) så alltd när ja hälsar på henne brukar vi ta en tur till Rom=) p.s. visste du att Vittorio Emanuele byggnaden sjunker nån/några cm per år för den e så stor! :D

2008-08-13 @ 15:16:49
URL: http://vofflan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0