Jag tycker inte synd om missbrukare

Jag fastnade lite i Debatt på svt1. De har en diskussion om hemlösa och den brist på hjälp som bland annat stadsmissionen tycker att de får. Viggo Cavling från Resumé får smisk för att han kritiserat stadsmissionens nya tiggar-reklam på sin blogg. Han har skrivit att de istället för att tigga borde "skaffa sig ett jobb och ta tag i sina liv". Nu sitter han alltså nästan och ber om ursäkt för det uttalandet. Varför!? Det är ju sanningen. Men alla svenskar ska vara så fruktansvärt politiskt korrekta att vi aldrig vågar stå för vad vi tycker, och som ofta är sant. Ingen behöver vara hemlös i sverige så länge som de tar något som helst ansvar för sitt liv. I stort sett de enda som bor på gatan är knarkare och/eller psykiskt sjuka. Båda får hjälp om de:
1.ber om det (vilket ofta de psykiskt sjuka inte gör)
2.
håller sig någorlund rena
Om de inte kan se till att rycka upp sig och sluta med sitt knarkande så tough shit. Nu är jag kanske hård men hellre det än att vara någon mellanmjölks-svenne utan stake.

Man är sin egen lyckas smed och jag vägrar att tycka synd om folk som ser sig själva som offer genom hela livet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0