Filmsnuttar från gårdagens träning

Mitt filmretuscheringsprogram strular lite så det får bli snuttar istället. Men det blir nog ok ändå På den sista filmen får ni se en smygtitt på Kristina & Pride också. Vi var bara tre denna träning pga hältor och födelsedag. Så lära känna de andra får ni kanske göra nästa vecka...eller på söndag då vi ska tävla 110 på Djursholms ridklubb! Eva (ridskolechefen) har gett oss dispens att få tävla trots ringormssmittad häst i stallet. Inga av våra hästar är ju smittade och är behandlade men snällt ändå av Eva! Ska bli superkul.

Allan går helt sjukt mycket bättre på det här nya bettet, som alltså är ett gummipelham (rakt). Han är fantastiskt lyhörd och lyssnar bycket bättre. Detta i sin tur leder till att jag blir mjukare i handen och vågar släppa honom lite innan hindren. Det slipper bli dragkamp och hela ridningen känns mycket roligare för båda. Tänk hur mycket betslingen gör!

Allans nya bett


Som ni kommer att se nedan så red vi små serier med upphöjda kavalettis emellan hindren och galoppbom inn och ut ur serien. Detta är en superövning då det håller hästen uppmärksam och hjälper den att känna sig säker. Allan behöver mycket av detta men vi behöver även börja lita på varandra i de relativa avstånden. När hindren kommer upp på lite höjd och avståndet är lite långt, fegar jag lätt ur lite för att jag inte litar på att Allan ska reda ut det. Därför sitter jag ofta och tjuvhåller eller klämmer in ett extra när jag borde ha tryckt av stort.

I denna övning görs ena sidan om i tre steg:
1. Först är det galoppbom, ett galoppsprång, hinder, ett galoppsprång, upphöjd kavaletti, två galoppsprång, upphöjd kavaletti, två galoppsprång, hinder, ett galoppsprång, galoppbom (film 1 och 2).
2. I film 3 och 4 så har den gjorts om till att bli galoppbom, ett galoppsprång, hinder, tre galoppsprång, hinder, tre galoppsprång, hinder, galoppbom.
3. I den sista filmen ser ni sedan att det är ombyggt igen. Denna gång har galoppbommarna och mittenhindret tagits bort så att det är sex något längre galoppsprång mellan hindren.

Det är inget jätte-tempo som krävs men efter att ha lydnadshoppat hästarna i tighta övningar så blir det ändå ganska stor skillnad i tempo. Nyttigt som tusan och kul!














Kommentarer
Postat av: Helena

ser sjuktroligt ut, nu ska jag boka hopplektion och hoppas kunna filma lite.. hihi!! Allan ser ut att vara i fin form, duktiga ni :)

2009-04-01 @ 12:38:45
URL: http://susans.bloggsida.se
Postat av: mirra

Åh vilken bra blogg du har. Har letat efter en bra hästblogg men det är svårt att hitta. Mig kommer du att se mer av! ;)

2009-04-01 @ 13:48:01
Postat av: Melinda

Nyttiga övningar och trevliga videosnuttar. Själv försöker jag också få mina hoppträningar filmade - dessvärre vill ingen ställa upp..

Förresten såg det fint ut när ni hoppade :)

Kram, Melinda

2009-04-02 @ 16:51:31
URL: http://mellemm.blogg.se/
Postat av: Kim

RELATERADE avstånd, inte relativa.

2009-10-30 @ 17:20:52
Postat av: josefine

Haha, ralaterade ska det såklart vara! Bra att tänka nät man skriver :)

2009-10-30 @ 17:43:42
URL: http://cookiescloset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0